Γιατί η Σκλαβενίτης εξαγοράζει τους Γερμανούς της Makro

24 Νοε 2014

Τα πάνω-κάτω σε λιανεμπόριο και χονδρεμπόριο φέρνει η αποχώρηση της Makro Cash & Carry από την Ελλάδα και η εξαγορά του δικτύου της από τη Σκλαβενίτης. Ο κομβικός ρόλος της Grivalia, το τίμημα και ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις της ελληνικής αλυσίδας.
   «Auf Wiedersehen» στην ελληνική αγορά, λέει η γερμανική Makro Cash & Carry, το δίκτυο καταστημάτων της οποίας περνά στον έλεγχο της αλυσίδας Σκλαβενίτης. Η συμφωνία που, σύμφωνα με πληροφορίες, «έκλεισε» την περασμένη Παρασκευή, 21 Νοεμβρίου, αποτελεί ένα μόνο κομμάτι του «παζλ» και των σχεδίων της οικογένειας Σκλαβενίτη για την επόμενη ημέρα της επιχείρησής τους.
   Παρά το γεγονός ότι το ντιλ δεν επιβεβαιώνεται επισήμως, συγκλίνουσες πληροφορίες αναφέρουν ότι ανακοινώσεις αναμένονται τις επόμενες ώρες - ημέρες. Μάλιστα τις τελευταίες ημέρες μεγάλοι προμηθευτές των δύο εταιρειών έχουν αρχίσει να ενημερώνονται αρμοδίως για τη συμφωνία.
   Εκτός όμως από την εξαγορά της Makro, εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να ολοκληρωθεί και η εξαγορά του 60% της κρητικής αλυσίδας Χαλκιαδάκης από την Σκλαβενίτης. Παράλληλα, σχέδια φέρεται να υπάρχουν και για τη δημιουργία ομίλου αγορών σε συνεργασία με άλλους παίκτες του λιανεμπορίου. Σχετικές κρούσεις έχουν γίνει, σύμφωνα με πληροφορίες, στις αλυσίδες Βερόπουλος και Μασούτης.
   Το σίγουρο είναι ότι οι τελευταίες κινήσεις της Σκλαβενίτης δείχνουν την πρόθεση της οικογένειας να προκαλέσει τις εξελίξεις στον κλάδο και να πρωταγωνιστήσει τόσο στο λιανεμπόριο τροφίμων (παραδοσιακή της αγοράς), όσο και στο χονδρεμπόριο αναλώσιμων ειδών, δραστηριότητες που παίρνει ως «προίκα» από τη Makro.

Ο ρόλος της Grivalia Properties
Η συμφωνία, με την οποία η αλυσίδα Σκλαβενίτης εισέρχεται στο χονδρεμπόριο χονδρεμπορίου τροφίμων και αναλώσιμων ειδών μέσω της εξαγοράς της Makro έχει και μια ακόμη παράμετρο: την Grivalia Properties. Συγκεκριμένα η Σκλαβενίτης φέρεται να εξασφάλισε τα απαιτούμενα κεφάλαια για την εξαγορά του ελληνικού βραχίονα της Metro Group -το τίμημα ξεπερνά τα 60 εκατ. ευρώ και είναι κάτω από τα 70 εκατ. ευρώ-, από την Grivalia Properties.
   Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες η Grivalia θα χρηματοδοτήσει το ντιλ μέσω της απόκτησης από την Σκλαβενίτης ακινήτων της τελευταίας, με το μοντέλο sale and lease back.
   Κύκλοι προσκείμενοι στη Grivalia με τους οποίους επικοινώνησε το Euro2day.gr, επιβεβαίωσαν ότι βρίσκονται σε συζητήσεις με τον Σκλαβενίτη «αλλά δεν είναι τίποτε οριστικοποιημένο», όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά. Οι ίδιοι πάντως έσπευσαν να ξεκαθαρίσουν ότι δεν υπάρχει καμία συμφωνία της εταιρείας με τη Makro σε ότι αφορά το δίκτυο καταστημάτων της τελευταίας.
   Την ίδια ώρα όπως σχολίαζαν παράγοντες της αγοράς στο Euro2day.gr, μέσω του ντιλ αυτού, ακόμη και εμμέσως, η Fairfax που ελέγχει τα Praktiker και τη Grivalia, ενισχύει τη θέση της στο εγχώριο λιανεμπόριο.

Το μπαράζ εξαγορών
Σε ότι αφορά σε αυτό καθ’ αυτό το ντιλ, η έξοδος των Γερμανών της Makro Cash & Carry από την Ελλάδα και η απόκτηση του δικτύου της από την αλυσίδα Σκλαβενίτης δημιουργεί νέα δεδομένα σε μια αγορά η οποία έχοντας πληγεί από την οικονομική κρίση βρίσκεται σε φάση ριζικών αλλαγών. Εντάσσεται δε στη στρατηγική επέκτασης που έχει αποφασίσει να ακολουθήσει η ελληνική αλυσίδα.
   Μόνο πέρυσι η αλυσίδα, που επέμενε έως πρόσφατα στην παραμονή εντός των συνόρων της Αττικής, απέκτησε μέσω εξαγορών 5 καταστήματα της αλυσίδας Μπαλάσκας, 4 καταστήματα της αλυσίδας Δούκας και 9 καταστήματα της αλυσίδας «EXTRA Πρώτα και Φθηνά».
   Του περσινού μπαράζ εξαγορών είχε προηγηθεί εν έτη 2007 η εξαγορά 18 καταστημάτων της αλυσίδας Παπαγεωργίου και την περίοδο 2010-2011, η απόκτηση 9 καταστημάτων της αλυσίδας Ατλάντικ.
   Αποτέλεσμα αυτής της επιθετικής πολιτικής είναι ότι σήμερα η αλυσίδα Σκλαβενίτης αριθμεί 110 καταστήματα στην Αττική. Δίκτυο το οποίο θα διευρυνθεί σημαντικά μέσα στις επόμενες εβδομάδες τόσο γεωγραφικά, αριθμητικά όσο και προϊοντικά. Αφ’ ενός μέσω της εξαγοράς του δικτύου της Makro Cash & Carry και αφ’ ετέρου μέσω της απόκτησης του 60% της Κρητικής αλυσίδας Χαλκιαδάκης, ντιλ το οποίο βρίσκεται ένα βήμα πριν την ολοκλήρωσή του και αναμένεται να ανακοινωθεί στα τέλη Νοεμβρίου - αρχές Δεκεμβρίου.
   Εκτός απροόπτου λοιπόν, το «κλείσιμο» της φετινής χρονιάς θα βρει την αλυσίδα Σκλαβενίτης με +9 καταστήματα + 3 σημεία Drive in ως «προίκα» από τη Makro και με +38 καταστήματα από την κρητική Χαλκιαδάκης. Έτσι στο τέλος του χρόνου το δίκτυο της Σκλαβενίτης θα αριθμεί κοντά στα 160 καταστήματα, ενώ ο τζίρος της θα ενισχυθεί κατά 433 εκατ. ευρώ όσο και οι πωλήσεις των Makro (301 εκατ. ευρώ) και Χαλκιαδάκης (132 εκατ. ευρώ) το 2013.
   Με τον τζίρο των 1,622 δισ. ευρώ η Σκλαβενίτης θέτει σοβαρή υποψηφιότητα για να καταστεί ο Νο2 λιανεμπορικός όμιλος της χώρας, -σήμερα αυτή τη θέση την κατέχει η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος-, πίσω από τον όμιλο Μαρινόπουλο για τον οποίο πάντως δεν υπάρχουν μέχρι σήμερα δημοσιευμένα στοιχεία για τη χρήση του 2013. Βέβαια εκτός από την προίκα των καταστημάτων και του τζίρου η Σκλαβενίτης παίρνει και «ζημιές εις νέον» άνω των 21,9 εκατ. ευρώ από την Makro (9μηνο 2013) και κέρδη 4,5 εκατ. ευρώ από την Χαλκιαδάκης.

Η επόμενη ημέρα
Επί πλέον με τα καταστήματα χονδρικής της Makro και το 1 cash & carry της Χαλκιαδάκης ο Σκλαβενίτης βάζει «πόδι» σε μια αγορά η οποία φαίνεται ότι έχει «ψωμί» και όχι μόνο στο κομμάτι των τροφίμων. Και αυτό γιατί η Makro τα τελευταία χρόνια παίζει και στο κομμάτι των αναλώσιμων ειδών (προϊόντα γραφείου, γραφική ύλη, CD/DVD, μελάνια, καρέκλες γραφείου, χαρτί εκτυπωτών, κ.ά.) κόντρα σε αλυσίδες όπως π.χ. το Πλαίσιο. Ρόλο τον οποίο θα αναλάβει πλέον η Σκλαβενίτης η οποία μπαίνει και σε αγορές «άγνωστες» για αυτή, μέχρι σήμερα.
   Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο των συμφωνιών της Σκλαβενίτης με Makro και Χαλκιαδάκη, είναι ότι τα brands των δύο αλυσίδων θα διατηρηθούν μετά την ολοκλήρωσή των εξαγορών. Κίνηση αναμενόμενη στην Κρήτη, όπου η Χαλκιαδάκης έχει ισχυρό brand loyalty.
   Στην περίπτωση της Makro, η διατήρηση του brand, παρά το γεγονός ότι ο ελληνικός βραχίονας του Metro Group αποχωρεί από τη χώρα, φαίνεται να προκρίθηκε για τον απλούστατο λόγο ότι η Makro προμηθεύει εκτός από το δίκτυο Hotel-Restaurant-Catering (HORECA) και τη μικρή λιανική, δηλαδή ανταγωνιστές της Σκλαβενίτης.
   Την ίδια ώρα πληροφορίες από την αγορά αναφέρουν ότι η οικογένεια της Σκλαβενίτης συζητά με τον Βερόπουλο, ενώ έχει κάνει επαφές και με τη Βορειοελλαδίτικη αλυσίδα Μασούτης για τη δημιουργία ομίλου αγορών, κίνηση που θα της επιτρέψει να πετύχει καλύτερους όρους με τους προμηθευτές της.
(Πηγή: euro2day.gr)

Share on:
 
Copyright © Onus News - All Rights Reserved
Developed by Onus News