Επίσημα αφαιρέθηκε από τη διοργανώτρια αρχή (FIA) το φετινό
Γερμανικό GP από το πρόγραμμα που ξεκίνησε με 21 αγώνες αλλά τελικά έχει μείνει
με 19. Ο αγώνας ήταν προγραμματισμένος να γίνει στο Νίρμπουργκρινγκ στις 19
Ιουλίου, ο Ιούλιος μένει με δυο αγώνες (5/7 Βρετανικό GP, 26/7 Ουγγρικό GP).
Για τους κατασκευαστές
και τους χορηγούς που συμμετέχουν στο πρωτάθλημα της F1, η Γερμανική αγορά
είναι μια από τις πιο σημαντικές και σίγουρα η σημαντικότερη επί Ευρωπαϊκού
εδάφους. Αυτά είναι πολύ άσχημα νέα για όλους τους εμπλεκόμενους ακόμη και τη
Mercedes που κυριαρχεί στο πρωτάθλημα και θέλει όσο τίποτα μια επίδειξη
υπεροχής μπροστά στους εργαζόμενους στην εταιρεία αλλά και στους υπόλοιπους
Γερμανούς. Μάλιστα από τη γερμανική εταιρεία είχε εκφραστεί η πρόθεση να
συμβάλουν οικονομικά ώστε να επιλυθούν οι διαφορές ανάμεσα στον κάτοχο των
δικαιωμάτων οργάνωσης GP και στους τοπικούς οργανωτές.
Κάτι τέτοιο δεν κατέστη
εφικτό και έτσι το Γερμανικό GP αποπέμφθηκε οριστικά από το πρόγραμμα. Ως αιτία
προβάλλεται το παράβολο διοργάνωσης που ήταν πάνω από 15 εκατομμύρια ευρώ όμως
τα πράγματα δεν είναι τόσο απλοϊκά.
Πίσω στη δεκαετία του
1990 ο ισχυρός άντρας της F1, Bernie Ecclestone, αποφάσισε ν’ ακολουθήσει το
δρόμο του χρήματος, το δρόμο της Ανατολής εισάγοντας νέους προορισμούς στο
πρόγραμμα της F1. Τότε υπήρχε το Γαλλικό GP (ως το 2008), το Ευρωπαϊκό GP (ως
το 2012) είχαμε δυο αγώνες σε Ιταλία έστω και σαν GP Αγ. Μαρίνου (ως το 2006) ή
και Ισπανία (Βαλένθια ή Χερέθ) είχαμε GP Λουξεμβούργου, Ολλανδίας (ως το 1985),
Πορτογαλίας (ως το 1996). Σήμερα εντός Ε.Ε. υπάρχουν μόνο πέντε αγώνες σε
Ισπανία, Αυστρία, Ουγγαρία, Βέλγιο και Ιταλία. Το Αυστριακό GP επανήλθε πέρυσι
στο πρόγραμμα χάρη σε ιδιωτική πρωτοβουλία (Red Bull) ενώ οι άλλοι τέσσερις
αγώνες αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα ειδικά σε Ιταλία και Ισπανία που τα
συμβόλαια λήγουν το 2016. Στην Ιταλία ο Ecclestone έχει ξεκαθαρίσει πως το
παράβολο είναι τόσο μικρό που αποτελεί οικονομική καταστροφή για τη F1,
προϊδεάζοντας τους οργανωτές για το τι σκοπεύει να ζητήσει από το 2017. Το
Monaco είναι μια ιδιάζουσα περίπτωση καθώς το παράβολο που ζητείται είναι το
χαμηλότερο όλων, θεωρείστε δεδομένο πως πρόκειται για 7ψήφιο και όχι 8ψήφιο
ποσό.
Την ίδια στιγμή έχουμε
φέτος αγώνα σε Σιγκαπούρη, Άμπου Ντάμπι, Μπαχρέιν, Μεξικό, Ρωσία, ΗΠΑ ενώ του
χρόνου η F1 πάει Αζερμπαϊτζάν. Ειδοποιός διαφορά ανάμεσα σ’ αυτές τις χώρες και
στην Ε.Ε είναι πως το κράτος έχει την ελευθερία/βούληση να χρηματοδοτήσει την
διοργάνωση πληρώνοντας το παράβολο που σε κάποιες περιπτώσεις όπως το Άμπου
Ντάμπι φτάνει τα 45 εκ. δολάρια ετησίως.
Ο Ecclestone αξιολογώντας
τη δεκαετία του 1990 το πλαίσιο/πνεύμα της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας αξιολόγησε πως
δε θα μπορούσε να υπάρχει κρατική επιχορήγηση στους αγώνες και κατάλαβε έγκαιρα
πως θα υπάρξουν προβλήματα στην Ε.Ε. Πλέον η οργάνωση των GP γίνεται μόνο με
ιδιωτικές πρωτοβουλίες, προφανώς κανένας ιδιώτης δε θέλει να χάνει χρήματα.
Το μείζον ερώτημα είναι
αν δε μπορούν οι Γερμανοί να βρουν ιδιωτικά κεφάλαια για ν’ οργανώσουν αγώνα
τότε ποιος μπορεί; Σημειώστε πως στη Γερμανία το motorsport είναι ιδιαίτερα
ανεπτυγμένο περισσότερο απ’ ότι σε οιαδήποτε άλλη χώρα της Ε.Ε. όπως και οι
αντίστοιχοι τομείς του marketing. Θα σας κάνει μεγάλη εντύπωση αλλά είναι
πραγματικότητα πως στη Γερμανία αγώνες όπως αυτοί του DTM ή οι 24 ώρες του
Νίρμπουργκρινγκ έχουν πολύ μεγαλύτερη απήχηση απ’ ότι το GP. Δε πιστεύαμε στα
μάτια μας όταν παρακολουθήσαμε δια ζώσης της 24 ώρες του Νίρμπουργκρινγκ με 400
χιλιάδες Γερμανούς φιλάθλους να έχουν κατασκηνώσει στο Νόρσλάιφ και 600 οδηγούς
να εκκινούν στον αγώνα. Ένα πραγματικό πανηγύρι. Στη Γερμανία γίνονται πολλά
πρωταθλήματα ακόμη, ένας αγώνας ADAC GT Masters στο οποίο αγωνίζεται και ο
συμπατριώτης μας Αντώνης Βόσσος συγκεντρώνει πάνω από 60 χιλιάδες θεατές και το
τελικό κέρδος για τους οργανωτές είναι πολύ μεγαλύτερο από τη F1 καθώς για το
ADAC GT Masters δεν απαιτείται τέτοιο παράβολο.
Όλη αυτή η συζήτηση
καταλήγει στο εξής πολύ απλό απόφθεγμα: Το Γερμανικό GP δεν είναι σήμερα μια
συμφέρουσα οργάνωση καθότι το θέαμα που παρουσιάζει η F1 με την απόλυτη
κυριαρχία των Mercedes και την έλλειψη δραματικού ήχου από τους κινητήρες
απωθεί τους φιλάθλους. Δεν είναι τυχαίο ότι η τελική απόρριψη από το Χόκενχάιμ
ήρθε αμέσως μετά το GP της Αυστραλίας όπου φάνηκε περίτρανα η κυριαρχία των
Mercedes. «Πώς να πουλήσω εισιτήρια όταν είναι γνωστό από τώρα το αποτέλεσμα;»
είναι ο εύλογος προβληματισμός των επιχειρηματιών της πίστας που οδήγησε στο
«Nein». Αυτό παρά την παρουσία τοπικών κατασκευαστών όπως η Mercedes, αλλά και
τοπικών οδηγών όπως οι Vettel, Rosberg.
Κάπως έτσι φτάσαμε στο
σημείο να έχουν GP οι Μεξικάνοι και οι Αζέροι (2016) καθώς υπάρχει είτε
ιδιωτική πρωτοβουλία (Carlos Slim) είτε κρατική επιχορήγηση για την προβολή του
τόπου (σ.σ.: έχετε πάει στο Μπακού;) και όχι οι Γερμανοί!
(Πηγή: www.newsauto.gr)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου