Πράξη νομοθετικού περιεχομένου ονομάζεται, σύμφωνα με το
Ελληνικό Σύνταγμα, το νομοθέτημα που θεσπίζεται από τον Πρόεδρο της
Δημοκρατίας, ύστερα από πρόταση του Υπουργικού Συμβουλίου, για τη νομοθετική
διευθέτηση μίας έκτακτης περιπτώσεως εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης
ανάγκης.
Η θέσπιση πράξεως νομοθετικού
περιεχομένου δεν προαπαιτεί τη συμμετοχή της Βουλής. Αντίθετα με εκείνες τις
κανονιστικές πράξεις της εκτελεστικής λειτουργίας που εκδίδονται ύστερα από
νομοθετική εξουσιοδότηση (άρθρο 43 του Συντάγματος), οι πράξεις νομοθετικού
περιεχομένου θεσπίζονται στα πλαίσια αυτόνομης κανονιστικής αρμοδιότητας της
εκτελεστικής λειτουργίας.
Όμως για τη
διατήρηση της ισχύος μιας πράξεως νομοθετικού περιεχομένου, πρέπει αυτή να
εισαχθεί στη Βουλή για κύρωση εντός σαράντα (40) ημερών από την έκδοσή της (ή από
τη σύγκληση της Βουλής σε σύνοδο) και να κυρωθεί από τη Βουλή εντός τριών (3)
μηνών από τότε που εισάχθηκε για κύρωση.
Αν δεν τηρηθούν οι
παραπάνω προθεσμίες, η πράξη νομοθετικού περιεχομένου παύει να ισχύει.
Διατηρεί, όμως, την ισχύ της για το χρονικό διάστημα που προηγείται της εκπνοής
των προαναφερθεισών προθεσμιών.
Η πράξη νομοθετικού
περιεχομένου μπορεί να ακυρωθεί δικαστικώς. Συγκεκριμένα, ως εκτελεστική
διοικητική πράξη μπορεί να προσβληθεί εντός εξήντα (60) ημερών από οποιονδήποτε
έχει έννομο συμφέρον ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας, που είναι το
ανώτατο διοικητικό δικαστήριο της χώρας.
Εφόσον προσβληθεί παραδεκτός
και κριθεί ότι οι διατάξεις της έρχονται σε αντίθεση με υπερκείμενο κανόνα
δικαίου, ακυρώνεται (εν όλο ή εν μέρει) από το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Βεβαίως, η πράξη νομοθετικού περιεχομένου μπορεί να καταργηθεί από νεότερο
νομοθέτημα.
(Πηγή:
wikipedia.org)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου