Είναι χαρακτηριστικό
ότι υπάρχουν 22 Παιδαγωγικά τμήματα, 32 σχολές Πληροφορικής, 14 Γεωπονίας, 14
Θεάτρου, 21 σχολές Αρχιτεκτονικής, 36 Οικονομικά τμήματα και 50 τμήματα
Διοίκησης Επιχειρήσεων. Οι μεταρρυθμίσεις στον τομέα της εκπαίδευσης είναι
αναγκαίες. Η κυβέρνηση λοιπόν λαμβάνει μέσω του υπουργού παιδείας κ.
Αρβανιτόπολυου, το ρίσκο για πλήρη ανανέωση του χάρτη της τριτοβάθμιας
εκπαίδευσης. Επιτέλους…
Το πρώτο βήμα θα γίνει όπως φαίνεται με τα
Πανεπιστήμια Στερεάς Ελλάδος, Δυτικής Ελλάδας, Μακεδονίας και Δυτικής
Μακεδονίας. Σήμερα λειτουργούν 24 ΑΕΙ σε 36 διαφορετικές πόλεις και 16 ΤΕΙ σε
40 πόλεις και κωμοπόλεις. Συνολικά υπάρχουν περισσότερα από 590 τμήματα. Από το
1999 έως το 2009 ιδρύθηκαν περίπου 100 νέα Τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ, λόγω της
χρηματοδότησης από την ΕΕ.
Κάθε χρόνο διαγωνίζονται δεκάδες χιλιάδες
18χρονοι για μία θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πάνω από 50-60.000 άτομα -το
λιγότερο- λαμβάνουν μία θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η πολιτική που
ακολουθήθηκε τις τελευταίες δεκαετίες είναι σπουδές για όλους, δίχως εξετάσεις
υψηλού επιπέδου και κύρους. Αυτό πρέπει να σταματήσει. Πρέπει να μετατρέψουμε
αυτό το ταμπού σε παιδεία για όλους.
Δε
γίνεται να εξυπηρετούμε πολιτικά συμφέροντα στην παιδεία. Από τα πανεπιστήμια,
όσα βρίσκονται σε Αττική, Πάτρα, Ιωάννινα, Κέρκυρα και Χανιά λειτουργούν σε μία
πόλη, ενώ τα υπόλοιπα απλώνονται σε δύο έως έξι πόλεις. Διοικητικά επομένως τα
τελευταία υστερούν σημαντικά.
Πρέπει να μείνουν λίγα αλλά καλά
πανεπιστήμια ΑΕΙ και ΤΕΙ. Ο ανταγωνισμός θα ανέβει, το επίπεδο γνώσεων επίσης,
δε θα υπάρχουν κενά τύπου ΠΔ 407/80, ενώ παράλληλα οι επιστήμονες που θα
τελειώνουν τον κύκλο σπουδών τους θα μπορούν να είναι χρήσιμοι στην κοινωνία.
Σήμερα, βαθμοί εξαγοράζονται, και πτυχία παραβιάζονται. Η Ελλάδα του 1980… το
2012. Στην Ελλάδα των πτυχιούχων, των προέδρων και των απανταχού νικητών.