Ποια η διαφορά στην
πραγματικότητα; Απολύτως καμία. Η Ολυμπία Οδός, ένα έργο με πολλές ελπίδες για
ολόκληρη τη βόρεια Πελοπόννησο, που θα έδινε εργασία σε περισσότερους από 2.000
ανθρώπους, έμεινε στα ράφια του κρατικού και ιδιωτικού μηχανισμού.
Η κοινοπραξία ΟΛΥΜΠΙΑ
ΟΔΟΣ Α.Ε. επελέγη κατόπιν διαγωνισμού από το ΥΠΕΧΩΔΕ για να σχεδιάσει, να
χρηματοδοτήσει, να κατασκευάσει και να λειτουργήσει τον αυτοκινητόδρομο για μια
περίοδο 30 ετών, με αφετηρία το έτος 2008. Για την κατασκευή της Ολυμπίας Οδού,
έχουν οριστεί διάφορες επιμέρους προθεσμίες για την ολοκλήρωση των τμημάτων
της, με συνολικό χρόνο, μέχρι τον Ανισόπεδο Κόμβο Πύργου, αυτό των 42 μηνών
(3,5 χρόνια, έως τις αρχές του 2012) από την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης
(4 Αυγούστου 2008), καθώς και 72 μήνες (6 χρόνια, έως τα μέσα του 2014) για το
σύνολο του έργου.
Όμως, το χρονοδιάγραμμα
του έργου έχει καθυστερήσει σημαντικά λόγω της αργής προόδου των
απαλλοτριώσεων, των αρχαιολογικών ερευνών, της μετεγκατάστασης δικτύων κοινής
ωφελείας και τις προσφυγές κατοίκων που κατετέθησαν ενώπιον του Συμβουλίου της
Επικρατείας σε θέματα που αφορούν χάραξη και περιβαλλοντικά ζητήματα.
Παράλληλα, τα εργοτάξια της κοινοπραξίας έκλεισαν. Οι εργαζόμενοι απολύθηκαν.
Οι όροι της σύμβασης του έργου καταστρατηγήθηκαν. Οι ανάδοχες εταιρίες
εγκατέλειψαν τα εργοτάξια.
Καθημερινά χιλιάδες
οδηγοί βάζουν σε κίνδυνο τη ζωή τους στην εθνική οδό Πατρών - Κορίνθου και στην
Πατρών - Πύργου. Δρόμοι, οι οποίοι, για την περίοδο από τον Αύγουστο του 2008
έως τον Ιούνιο του 2011, χρηματοδοτήθηκαν από το κράτος με 110 εκατ. ευρώ, από
την Ε.Ε. με 133 εκατ. ευρώ, από επενδυτές με 80 εκατ. ευρώ, από τις τράπεζες με
336 εκατ. ευρώ και από ανεξόφλητα έργα 123 εκατ. ευρώ. Ακόμα, στα έσοδα του
προϋπολογισμού ενός ανύπαρκτου έργου, πρέπει να προσθέσουμε και τα 219 εκατ.
ευρώ που προέρχονται απευθείας από τους χρήστες του δρόμου, μέσω των διοδίων.
Συνολικά η Οδός έχει στην εκμετάλλευσή της 6 σταθμούς διοδίων. Οι τιμές
ξεκινούν από τα 2,2 ευρώ για τις μηχανές και τα 3,1 - 3,2 ευρώ για τα ΙΧ, και
φθάνουν έως και τα 11,4 ευρώ για μεγαλύτερα οχήματα.
Από την άλλη πλευρά, στα
έξοδα συναντάμε μόλις 12 εκατ. ευρώ για ΦΠΑ, 190 εκατ. ευρώ για άλλα
λειτουργικά έξοδα, και 801 εκατ. ευρώ για την κατασκευή. Όμως, το πλέον
επικίνδυνο οδικό δίκτυο της Ευρώπης, παραμένει ένα έργο υπό κατασκευή, και
φυσικά με ελάχιστες δυνατές παροχές ασφάλειας. Μήπως επομένως, θα έπρεπε ακόμα
και να καταργηθούν τα διόδια; Μήπως θα έπρεπε να εγκαταλείψουν αυτές τις
πρακτικές, ώστε είτε να βρουν πραγματικούς χρηματοδότες, είτε να επιστρέψουν το
δρόμο στο κράτος, στη προγενέστερη μορφή του;