Έρευνα του Υπουργείου Παιδείας για το Λύκειο

31 Μαρ 2011

   Σε έρευνα της GPO που διενεργήθηκε για το Υπουργείο Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων από τις 10 έως τις 20 Ιανουαρίου 2011, αποτυπώθηκαν απόψεις ως προς την εκπαίδευση των μαθητών στο Λύκειο. Το Πανελλαδικό δείγμα των 2.000 ατόμων απάντησε σε ένα αρκετά μεγάλο σύνολο ερωτημάτων, όπου και έγινε αντιληπτό πως το παρόν σύστημα του Λυκείου μόνο ικανοποιητικό δεν είναι.
   Πιο συγκεκριμένα, το 49% των ερωτηθέντων απάντησε πως θεωρεί το επίπεδο εκπαίδευσης του Λυκείου στην Ελλάδα ως «Λίγο» ικανοποιητικό, ενώ στην ίδια ερώτηση το 25,3% απάντησε «Καθόλου». Το πεδίο με τη λέξη «Αρκετά» συμπλήρωσαν μόλις το 21,6% επί του συνόλου του δείγματος. Παράλληλα το 54,8% του δείγματος πιστεύει πως τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Λυκείου δεν προετοιμάζουν κατάλληλα τους μαθητές για το μέλλον τους, τη στιγμή που το 48,9% απάντησε ότι στο σημερινό Λύκειο δεν προάγεται η κριτική και δημιουργική σκέψη των μαθητών. Αντίθετα το 86,5% υποστηρίζει ότι η εκπαιδευτική διαδικασία του Λυκείου προάγει την απομνημόνευση και την αποστήθιση. Αυτό που παρατηρείται μάλιστα είναι η επικέντρωση των μαθητών για εξασφάλιση υψηλού βαθμού στις εξετάσεις, ενώ πολλοί γονείς πιστεύουν ότι «δουλειά» γίνεται μόνο στο φροντιστήριο, με τους καθηγητές του σχολείου να ενδιαφέρονται μόνο για τα ιδιαίτερα μαθήματά τους.
   Όσον αφορά τις προτεραιότητες του Νέου Λυκείου, το 54,2% πιστεύει πως ο μαθητής θα πρέπει να αποκτά γενική παιδεία, ενώ παράλληλα θα πρέπει να γίνεται προετοιμασία τόσο για τις εξετάσεις εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο όσο και για την αγορά εργασίας. Το 68,2% της έρευνας απάντησε ότι το νέο Λύκειο θα πρέπει να στοχεύει στο συνδυασμό εξειδίκευσης και γενικής παιδείας. Η ερώτηση σχετικά με την ύλη του κάθε μαθήματος ωστόσο προκάλεσε διχασμό στους ερωτηθέντες, καθώς το 38,7% πιστεύει πως πρέπει να μειωθεί, τη στιγμή που το 34,1% θέλει να παραμείνει η ίδια. Στο ερώτημα όμως για το αν πρέπει ο μαθητής να έχει το δικαίωμα επιλογής των μαθημάτων που παρακολουθεί, το 70,7% απάντησε ομόφωνα «Ναι». Επιπλέον, το 69,3% θέλει το πρόγραμμα σπουδών του Νέου Λυκείου να διασφαλίζει περισσότερο ελεύθερο χρόνο στους μαθητές, ενώ τα μαθήματα που πρέπει να είναι υποχρεωτικά και συγκεντρώνουν ποσοστό άνω του 75% σύμφωνα με την έρευνα είναι τα εξής: Μαθηματικά (91,4%), Νέα Ελληνικά & Λογοτεχνία (89,2%), Ιστορία (88,9%), Πληροφορική (84,3%) και Αγγλικά (77,5%). Στις πρώτες 5 θέσεις με τα μαθήματα που πρέπει να γίνουν καθαρά επιλογής, συναντάμε τα Καλλιτεχνικά (77,9%), τη Μουσική (73,8%), τις Πολιτικές Επιστήμες (67,9%), άλλη ξένη γλώσσα (62,9%) και τα Θρησκευτικά (62,4%). Τέλος το 61,9% βλέπει θετικά το ενδεχόμενο της επιστροφής των βιβλίων στο τέλος της σχολικής χρονιάς.
   Το ασφαλές συμπέρασμα επομένως είναι η επιτακτική ανάγκη για αλλαγές ουσίας και μάλιστα όσο το δυνατόν συντομότερο. Όλα ξεκινούν με την αναδιαμόρφωση του Λυκείου, το οποίο και αποτελεί σήμερα ένα μέσο απόκτησης απολυτηρίων, χωρίς ωστόσο να ενδιαφέρονται οι μαθητές για πραγματική παιδεία. Η εκπαίδευση στο Νέο Λύκειο πρέπει να εμπλουτιστεί με μερικά από τα πραγματικά ενδιαφέροντα του νέου, όπως είναι το διαδίκτυο. Μεγάλο ποσοστό των νέων αν και χρησιμοποιεί καθημερινά σελίδες κοινωνικής δικτύωσης δε γνωρίζει τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει μία ανάρτηση φωτογραφίας, ή ένα σχόλιο με αρνητικό περιεχόμενο. Η σωστή χρήση του διαδικτύου πρέπει να επισημαίνεται μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία, και μάλιστα από αρκετά μικρή ηλικία. Το νέο Λύκειο οφείλει να επιδείξει σοβαρότητα και ουσιαστικό επίπεδο γνώσεων για κάθε μαθητή. Η επιλογή κατεύθυνσης από την Α Λυκείου ίσως αποτελεί μία αρκετά καλή λύση στο πρόβλημα του προγράμματος σπουδών του Λυκείου, καθώς έχοντας ως δεδομένο την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, το Λύκειο θα πρέπει να αποτελεί μία βαθμίδα εξειδίκευσης, που να προηγείται των πανεπιστημιακών γνώσεων. Τέλος, όσον αφορά την εισαγωγή των μαθητών στα πανεπιστήμια, θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται οι βαθμοί αυτών στο σύνολο τόσο των υποχρεωτικών όσο και των μαθημάτων επιλογής, γεγονός που θα αναδεικνύει τους νέους με το πραγματικό επίπεδο γνώσεων, και όχι -όπως γίνεται σήμερα- αυτούς που διάβασαν μονάχα για τα μαθήματα πανελλαδικών εξετάσεων.
Share on:
 
Copyright © Onus News - All Rights Reserved
Developed by Onus News